Altar de Santo António/St. Anthony
Capela de Santo António
A imagem de Santo António com o Menino Jesus ao colo é o centro deste grande retábulo maneirista. Santo António nasceu em Lisboa e morreu perto da cidade italiana de Pádua. É conhecido como o santo casamenteiro, um dos três santos populares celebrados no mês de junho. Tornou-se franciscano graças ao testemunho dos mártires e escolheu o nome de António pela inspiração do santo do deserto, Santo Antão.
Este altar de Santo António foi primeiramente encomendado pelo Bispo do Funchal D. Fernando da Távora em 1572. Foi patrocinado por Álvaro de Ornelas Savedra e sua segunda esposa D. Branca Fernandes de Abreu e é por essa razão que aqui se encontra o jazigo desta família. Desta mesma família é originário um dos bispos do Funchal, D. Aires de Ornelas, madeirense, aqui sepultado. Todo o retábulo é da autoria do mestre Manuel Pereira de Almeida que em 1697 já havia começado o trabalho do retábulo.
Apresenta na secção inferior, quatro colunas pseudo-salomónicas de talha esculpida e quatro pinturas flamengas atribuídas ao pintor da Corte do Rei Filipe II, Michel de Coxci. Podemos ver do lado esquerdo São Jerónimo e a vocação de São Mateus; e do lado direito o mártir São Lourenço e a receção das chagas por São Francisco de Assis.
A secção superior repete a estrutura inferior e ao centro, em nicho a escultura de São Brás. O conjunto é rematado por frontão interrompido, envolvendo a rosácea primitiva, ladeada por dois anjos tenentes recostados. Ao lado de São Brás podemos ver duas telas. A da direita retrata S. António a livrar o pai da morte; e a da esquerda retrata S. António pregando aos peixes. Recentemente foi colocado a pedido de D. Nuno Brás a relíquia do Beato Carlos D'Áustria e o seu retrato na comemoração do centenário da sua chegada ao Funchal.
Chapel of Saint Anthony
The image of Saint Anthony with the Baby Jesus on his lap is the center of this large Mannerist altarpiece. Saint Anthony was born in Lisbon and died near the Italian city of Padua. He is known as the matchmaking saint, one of three popular saints celebrated in the month of June. He became a Franciscan thanks to the testimony of the martyrs and chose the name António through the inspiration of the saint of the desert, Santo Antão.
This altar of Santo António was first commissioned by the Bishop of Funchal D. Fernando da Távora in 1572. It was sponsored by Álvaro de Ornelas Savedra and his second wife D. Branca Fernandes de Abreu and it is for this reason that this family's tomb is located here . From this same family comes one of the bishops of Funchal, D. Aires de Ornelas, from Madeira, buried here. The entire altarpiece was created by master Manuel Pereira de Almeida, who had already begun work on the altarpiece in 1697.
In the lower section, it features four carved pseudo-Solomonic columns and four Flemish paintings attributed to the painter of the Court of King Philip II, Michel de Coxci. On the left we can see Saint Jerome and the vocation of Saint Matthew; and on the right side the martyr Saint Lawrence and the reception of the wounds by Saint Francis of Assisi.
The upper section repeats the lower structure and in the center, in a niche, the sculpture of São Brás. The whole is topped with an interrupted pediment, surrounding the primitive rose window, flanked by two reclining lieutenant angels. Next to São Brás we can see two screens. The one on the right depicts S. António freeing his father from death; and the one on the left depicts St. Anthony preaching to the fish. Recently, at the request of D. Nuno Brás, the relic of Blessed Carlos D'Austria and his portrait were placed in celebration of the centenary of his arrival in Funchal.
Sepultura de D. Aires de Ornelas, Bispo do Funchal madeirense.
Sepultura em pedra da Arrábida de Álvaro de Ornelas e sua esposa.